Investigating the Code of Ethics in Undergraduate Students of Occupational Health and Safety Engineering from the Professional Ethics Point of View
Code: G-1050
Authors: مسعود رفیعی1*، محسن رضایی آدریانی2، انسیه جمشیدی3 © ℗
Schedule: Not Scheduled!
Download: Download Poster
Abstract:
Introduction
تعهدات اخلاق حرفه اي در رشته بهداشت حرفه ای حفاظت از حيات و سلامت كارگر و حفظ امنيت جاني كارگران است.. بررسي کدهاي اخلاقی ملی و بين المللي و مطابقت آنها با آموزه هاي قرآن کريم و نهج البلاغه، چهارچوبي براي تحقق اخلاق حرفه اي می باشند. هدف مطالعه حاضر واکاویی کد های اخلاقی در طراحی و تدوین برنامه آموزشی دانشجویان کارشناسی مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار می باشد.
Methods and Materials / Case Report
روش مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود. در بخش اول، سه گروه از اعضای هیات علمی گروه آموزشی بهداشت حرفه ای و سه گروه دانشجویان رشته کارشناسی انتخاب گردید.درهرگروه تعداد 20 نفر در مصاحبه ها مشارکت داشتند. یک راهنمای نیمه ساختارمند در راستای اهداف مطالعه برای تعیین چالش ها و راهکارهای اخلاقی در جلسات حضوری مورد استفاده قرار گرفت. در بخش دوم، مرور راهنماهای اخلاق حرفه ای با مراجعه به پایگاه های ملی و بین المللی مورد جستجو قرار گرفت. یک فهرستی از موضوعات چالشی و کدهای اخلاقی از راهنماها و متون اسلامی تهیه گردید. ملاک تعیین حجم نمونه، رسیدن به اشباع نظری بود. جمع آوری داده ها به روش مصاحبه چهره به چهره و به شکل برگزاری جلسات بحث گروهی متمرکز با گروه های هدف انجام گردید. تجزیه و تحلیل داده ها به شیوه استقرایی و به صورت هم زمان و با استفاده از روش تحلیل محتوای جهت دار، تحلیل صورت گرفت.
Results
متوسط سابقه استاد های شرکت کنندگان17 سال و(SD=9.96) و متوسط سن دانشجویان 23 سال و (SD=0.68) بود. 75% از شرکت کنندگان دانشجو، مرد و 25% زن بودند. 12 نفر از دانشجویان سال چهارم و 8 نفر، سال سوم بودند. طبقات مرتبط با چالش های اخلاق حرفه ای از نظرگاه اعضای هیات علمی شامل: اخلاق نشر، کیفیت آموزش، ارزش های فردی، نظارت بر اخلاق حرفه ای و عدالت بوده است. طبقات نظرات راهبردی استادان شامل: آموزش مسئولیت پذیری به دانشجویان، افزایش انگیزه در دانشجویان و تعهد نسبت به رشته تحصیلی، انتقال تجارب موفق به دانشجویان بود. طبقات مرتبط با چالش های اخلاق حرفه ای از نظر دانشجویان شامل: ارزش های فردی، عدالت آموزشی، آموزش با کیفیت و ارتباط موثر می باشند. طبقات مرتبط با راهکارهای از دیدگاه دانشجویان کارشناسی شامل: ارتقای کیفیت آموزش، پایش صلاحیت اخلاقی اساتید، ارتقای عملکرد رفتاری دانشجویان وتعهد اساتید نسبت به مسائل اخلاقی می باشند.
Conclusion
مباني اخلاق معلمي و اصول تدريس در قالب كدهاي اخلاق حرفه اي و استانداردهاي حرفه ا ي گري تدوين گردیده است. یک پارچه سازی برنامه آموزشی دانشجویان کارشناسی صورت گیرد.. در جذب و استخدام مدرسان در دانشگاه از هر گونه تعارض منافع باید اجتناب ورزند. و عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی مورد توجه خاص قرار گیرد. پذیرش دانشجو هم برحسب فراجنسیتی صورت گیرد.
Key Words
اخلاق حرفه ای، کدهاي اخلاقي، برنامه آموزشی دانشجویان، راهنمای آموزشی
Comments (0)
Post a comment
Post comment is closed by admin.