Investigating the Code of Ethics in Undergraduate Students of Occupational Health and Safety Engineering from the Professional Ethics Point of View

مسعود رفیعی1*، محسن رضایی آدریانی2، انسیه جمشیدی3 © ℗

Investigating the Code of Ethics in Undergraduate Students of Occupational Health and Safety Engineering from the Professional Ethics Point of View

Code: G-1050

Authors: مسعود رفیعی1*، محسن رضایی آدریانی2، انسیه جمشیدی3 © ℗

Schedule: Not Scheduled!

Tag:

Download: Download Poster

Abstract:

Introduction

تعهدات اخلاق حرفه اي در رشته بهداشت حرفه ای حفاظت از حيات و سلامت كارگر و حفظ امنيت جاني كارگران است.. بررسي کدهاي اخلاقی ملی و بين المللي و مطابقت آنها با آموزه هاي قرآن کريم و نهج البلاغه، چهارچوبي براي تحقق اخلاق حرفه اي می باشند. هدف مطالعه حاضر واکاویی کد های اخلاقی در طراحی و تدوین برنامه آموزشی دانشجویان کارشناسی مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار می باشد.

Methods and Materials / Case Report

روش مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود. در بخش اول، سه گروه از اعضای هیات علمی گروه آموزشی بهداشت حرفه ای و سه گروه دانشجویان رشته کارشناسی انتخاب گردید.درهرگروه تعداد 20 نفر در مصاحبه ها مشارکت داشتند. یک راهنمای نیمه ساختارمند در راستای اهداف مطالعه برای تعیین چالش ها و راهکارهای اخلاقی در جلسات حضوری مورد استفاده قرار گرفت. در بخش دوم، مرور راهنماهای اخلاق حرفه ای با مراجعه به پایگاه های ملی و بین المللی مورد جستجو قرار گرفت. یک فهرستی از موضوعات چالشی و کدهای اخلاقی از راهنماها و متون اسلامی تهیه گردید. ملاک تعیین حجم نمونه، رسیدن به اشباع نظری بود. جمع آوری داده ها به روش مصاحبه چهره به چهره و به شکل برگزاری جلسات بحث گروهی متمرکز با گروه های هدف انجام گردید. تجزیه و تحلیل داده ها به شیوه استقرایی و به صورت هم زمان و با استفاده از روش تحلیل محتوای جهت دار، تحلیل صورت گرفت.

Results

متوسط سابقه استاد های شرکت کنندگان17 سال و(SD=9.96) و متوسط سن دانشجویان 23 سال و (SD=0.68) بود. 75% از شرکت کنندگان دانشجو، مرد و 25% زن بودند. 12 نفر از دانشجویان سال چهارم و 8 نفر، سال سوم بودند. طبقات مرتبط با چالش های اخلاق حرفه ای از نظرگاه اعضای هیات علمی شامل: اخلاق نشر، کیفیت آموزش، ارزش های فردی، نظارت بر اخلاق حرفه ای و عدالت بوده است. طبقات نظرات راهبردی استادان شامل: آموزش مسئولیت پذیری به دانشجویان، افزایش انگیزه در دانشجویان و تعهد نسبت به رشته تحصیلی، انتقال تجارب موفق به دانشجویان بود. طبقات مرتبط با چالش های اخلاق حرفه ای از نظر دانشجویان شامل: ارزش های فردی، عدالت آموزشی، آموزش با کیفیت و ارتباط موثر می باشند. طبقات مرتبط با راهکارهای از دیدگاه دانشجویان کارشناسی شامل: ارتقای کیفیت آموزش، پایش صلاحیت اخلاقی اساتید، ارتقای عملکرد رفتاری دانشجویان وتعهد اساتید نسبت به مسائل اخلاقی می باشند.

Conclusion

مباني اخلاق معلمي و اصول تدريس در قالب كدهاي اخلاق حرفه اي و استانداردهاي حرفه ا ي گري تدوين گردیده است. یک پارچه سازی برنامه آموزشی دانشجویان کارشناسی صورت گیرد.. در جذب و استخدام مدرسان در دانشگاه از هر گونه تعارض منافع باید اجتناب ورزند. و عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی مورد توجه خاص قرار گیرد. پذیرش دانشجو هم برحسب فراجنسیتی صورت گیرد.

Key Words

اخلاق حرفه ای، کدهاي اخلاقي، برنامه آموزشی دانشجویان، راهنمای آموزشی

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.