ارزیابی شرایط ارگونومی و عوامل خطر اختلالات اسکلتی - عضلانی در رانندگان دامپ‌تراک یکی از معادن ایران

اسماء زارع ℗, احسان شهسواری گوغری, مهدی ملکوتی خواه, سمیه طاهرنژاد ©

ارزیابی شرایط ارگونومی و عوامل خطر اختلالات اسکلتی - عضلانی در رانندگان دامپ‌تراک یکی از معادن ایران

کد: G-1039

نویسندگان: اسماء زارع ℗, احسان شهسواری گوغری, مهدی ملکوتی خواه, سمیه طاهرنژاد ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب:

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

مقدمه

بر اساس مطالعات اپراتورهای ماشین‌های دامپ‌تراک معادن یکی از مشاغل با ریسک بالای اختلالات اسکلتی – عضلانی و شرایط نامساعد ارگونومی هستند، به طوری‌که ۵0 تا ۵8 درصد از صدمات بدنی آنها وابسته به عوامل ارگونومی است. ازاین‌رو، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی شرایط ارگونومی و عوامل خطر اختلالات اسکلتی - عضلانی در رانندگان دامپ‌تراک یکی از معادن ایران انجام شد.

مواد و روش‌ها

مطالعه حاضر به صورت مداخله‌ای در یکی از معادن ایران و در 5 گام تعیین وظایف و زیروظایف رانندگان دامپ‌تراک با استفاده از روش آنالیز سلسله مراتبی (HTA)، شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی با پرسشنامه نوردیک، بررسی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر اختلالات اسکلتی – عضلانی با استفاده از نرم‌افزار 3DSSPP و چک‌لیست ارزیابی ایستگاه کار NIOSH، بازدید از ایستگاه کار رانندگان دامپ‌تراک جهت شناسایی راهکارهای کنترلی و ارائه مداخلات ارگونومی جهتت اصلاح محیط کاری انجام شد.

یافته‌ها

نتایج آنالیز سلسله مراتبی شغل نشان داد که این شغل شامل رانندگی و تعمیرات دامپ‌تراک می‌باشد. همچنین شایع‌ترین اختلالات اسکلتی – عضلانی اپراتورها در نواحی کمر، پاها (خصوصاً زانوها) و گردن بود. همچنین چک‌لیست ارزیابی ایستگاه کار نشان داد که نبود پله‌های استاندارد جهت سوار شدن دامپ‌تراک (ارتفاع پله از روی زمین، فضای آزاد پا)، صندلی نامناسب داخل کابین (عدم انعطاف صندلی و وجود لبه‌های تیز، عدم قابلیت تنظیم عمودی و افقی و عدم وجود تکیه‌گاه ساعد)، نبود ابزار دستی ارگونومیک، نشستن طولانی مدت و طراحی نامناسب نشانگرها و کنترل‌ها در داخل کابین مهمترین عوامل بروز اختلالات بود. راهکارهای کنترلی ارائه شده نیز رعایت مدت زمان نشستن به مدت 2 الی 4 دقیقه، طراحی پله‌های جمع‌شونده و استاندارد، بهبود وضعیت صندلی دامپ‌تراک‌ها، استفاده از پدهای محافظ زانو و آرنج و طراحی ابزارآلات ارگونومیک اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

مطالعه حاضر نشان داد که شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی در اپراتورهای دامپ‌تراک بالا بوده و عوامل مهم اثرگذار نیز شرایط غیراستاندارد و طراحی نامناسب می‌باشد، ازاین‌رو با طراحی ابزار و اصلاح شرایط مانند صندلی و پلکان می‎‌توان شرایط کاری را بهبود بخشید و باعث کاهش اختلالات اسکلتی – عضلانی در بین این اپراتورها شد.

واژگان کلیدی

اختلالات اسکلتی – عضلانی، دامپ‌تراک، ارگونومی، ارزیابی پوسچر

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.