بررسی درک ویژگی های شناختی علائم ایمنی درآزمایشگاه های دانشگاه علوم پزشکی مازندران

حاجی امید کلته ©, عقیق سالاریان, سلاله رمضانی ℗

بررسی درک ویژگی های شناختی علائم ایمنی درآزمایشگاه های دانشگاه علوم پزشکی مازندران

کد: G-1031

نویسندگان: حاجی امید کلته ©, عقیق سالاریان, سلاله رمضانی ℗

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب:

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

مقدمه

افرادی که در محیط های آزمایشگاهی فعالیت می کنند با ریسک فاکتورهای ناشی از عوامل زیان آور ارگونومیک، شیمیایی، فیزیکی و همچنین خطرات مرتبط با ایمنی مواجهه دارند. علائم ایمنی از مهم ترین اقدامات برای آگاهی کاربران از نوع خطرات در محیط های آزمایشگاهی است. مطالعه حاضر با هدف درک ویژگی های شناختی و حدس پذیری علائم ایمنی توسط دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد.

مواد و روش‌ها

شرکت کنندگان در این مطالعه شامل 60 دانشجوی داروسازی بود که ویژگی های شناختی 22 علامت پرکاربرد در آزمایشگاه ها (که در 4 گروه علائم راهنما، الزام‏آور، بازدارنده و هشداردهنده تقسیم بندی شده بودند) را ارزیابی نمودند. از دو پرسشنامه متمایز برای ارزیابی ویژگی های شناختی و حدس پذیری علائم ایمنی استفاده شد. شرکت کنندگان ویژگی های شناختی هر علامت را بر اساس پنج معیار آشنا یودن، ملموس بودن، سادگی، معنادار بودن و نزدیکی معنایی بررسی نمودند. برای ارزیابی حدس پذیری پرسشنامه ای با 5 گزینه مرتبط (سه گزینه کاملاً غلط با نمره صفر، یک گزینه نزدیک به پاسخ صحیح با نمره 1 و یک گزینه صحیح با نمره 2) برای هر علامت طراحی شد. از آزمون توصیفی برای بررسی امتیازات کسب شده هر علامت و آزمون همبستگی اسپیرمن برای بررسی ارتباط متغیرهای مطالعه استفاده شد.

یافته‌ها

یافته های مطالعه حاضر نشان داد که کمترین مقدار نمره حدس پذیری علائم ایمنی مربوط به گروه الزام آور (28/55%) و کمترین مقدار مربوط به گروه هشدار دهنده (16/78%) بود. همچنین بررسی ضریب تغییرات نمره حدس پذیری نشان داد که بیشترین مقدار برای گروه علائم راهنما (68/29) و کمترین مقدار برای گروه علائم هشدار دهنده (80/15) محاسبه شد. ارزیابی ویژگی های شناختی نشان داد مقادیر حداقل و حداکثر نمره میانگین در هر معیار شناختی برای تمام گروه ها به ترتیب در معیارهای آشنابودن و سادگی بود و تنها در گروه علائم هشدار دهنده مقدار حداکثر برای معیار معناداری به دست آمد. همچنین نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که یک رابطه معنادار بین معیارهای سادگی، معنادار بودن و نزدیکی معنایی با نمره حدس پذیری وجود داشت.

نتیجه‌گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که دانشجویان اطلاعات مناسبی از معانی علائم ایمنی به ویژه علائم هشداردهنده دارند. با این حال بنظر می رسد ناآگاهی بیشتری نسبت به علائمی دارند که در زندگی روزمره تجربه برخورد محدودی داشته اند. پیشنهاد می شود قبل از شروع هر دوره آزمایشگاهی یک برنامه آموزشی برای شناخت نوع علائم و معانی آنها برای دانشجویان برگزار گردد.

واژگان کلیدی

آزمایشگاه، علائم ایمنی، ویژگی های شناختی، حدس پذیری

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.