Relationship between Moods States and Resilience Level in Health Service Providers during Covid-19
Code: G-1260
Authors: سارا اهتمام ℗, وفا فیضی, مجتبی جعفری ©, اکرم سادات جعفری رودبندی
Schedule: Not Scheduled!
Download: Download Poster
Abstract:
Introduction
ارائه خدمات شغلی در پاندمی ها توسط کارکنان مراکز خدماتی بهداشتی می تواند طاقت فرسا و آسیب رسان باشد که فرسودگی شغلی، مشکلات سلامت روان و کاهش انعطاف پذیری آنان در برابر شرایط سخت از آن جمله است. این مطالعه با هدف بررسی میزان تاب آوری و حالات خلقی در ارائه دهندگان خدمات سلامت در طی بحران کووید 19 انجام شد.
Methods and Materials / Case Report
پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی بود که 149 نفر از کارکنان سلامت ( پزشک، پرستاران، پیراپزشکان وکارشناسان بهداشت ) دانشگاه علوم پزشکی شهر بم در آن شرکت داشتند. ابزار جمع آوری داده ها، فرم اطلاعات جمعیت شناختی ( جنس ، سن،شغل، سابقه کار و .....) و دو پرسشنامه استاندارد مقیاس تابآوری کونور و دیویدسون و همچنین پرسشنامه خلقی برومز بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 و در سطح معنی داری 05/0 انجام شد.
Results
میانگین سن شرکت کنندگان 34.6 ± 7.8 بود که 94 نفر(1/63 % )آنان زن و 55 نفر (36.9 %) مرد بودند. همچنین، 96نفر (4/ 64 %) سابقه ابتلا به کوید 19 در دوران پاندمی کوید 19 داشتند. میانگین تاب آوری کلی 73/66% و میانگین کلی پرسشنامه خلقی 08/48 % به دست آمد. هیچ ارتباط معنی داری بین میزان تاب آوری با سن، جنس، تاهل و تحصیلات افراد مشاهده نشد (P0.05) این در حالی است که بین میزان تاب آوری افراد و حالات خلقی ارتباط آماری معنی داری به دست آمد (P0.05).
Conclusion
نتایج این مطالعه نشان داد که بین تاب آوری و حالات خلقی شرکت کنندگانارتباط معنی دار آماری وجود دارد بطوریکه تاب آوری بیشتر با حالات خلقی بهتر همراه بودارتقاء تاب آوری کارکنان ارائه دهنده خدمات سلامت از طریق آموزش ، برنامههای حمایتی توصیه میشود.
Key Words
تاب آوری، حالات خلقی، کارکنان ارئه دهنده خدمات سلامت
Comments (0)
Post a comment
Post comment is closed by admin.