Investigating the relationship between biorhythm cycles and the type of traffic accidents in Kerman province in 2014-2016
Code: G-1017
Authors: سمیه مرادی بن توت ℗, ویدا سادات انوشه ©, غلامحسین حلوانی
Schedule: Not Scheduled!
Download: Download Poster
Abstract:
Introduction
سالانه در دنيا افراد زيادي در اثر سوانح جادهاي جان خود را از دست ميدهند و یا دچار صدمات جبرانناپذيري می شوند. نظریه ی بيوريتم يكي از موضوعات نوین در زمينه ی علل و عوامل خطاي انساني است. لذا این مطالعه با هدف تعيين ارتباط وضعیت سیکل های بیوریتم با نوع حوادث ترافیکی طراحی و اجرا شد.
Methods and Materials / Case Report
این مطالعه از نوع توصيفي به صورت مقطعی و کاربردی است. نمونه¬ها شامل 150راننده ی مجروح و 150 راننده ی فوت شده در صحنه ی تصادف بودند که به روش تصادفی ساده از میان تصادفات رخ داده در بازه ی سالهای 96-1394در استان کرمان انتخاب شدند. هماهنگی های لازم با دانشگاه علوم پزشکی یزد و پلیس راه و اداره ی ثبت احوال استان کرمان انجام شد. کد اخلاق اخذ شد. اطلاعات از طریق پایگاه داده ی پلیس راه استان کرمان استخراج و در نرم افزار Natural Biorhythms 3.04 وارد شد. وضعیت سیکلها و وضعیت دشارژ کامل سیکلهای چهارگانه بیوریتم رانندگان مشخص شد. سپس اطلاعات حاصل از این نرم افزار وارد نرم افزار SPSS ورژن 21 شد. ارتباط وضعیت سیکلها و وضعیت دشارژ کامل سیکلهای چهارگانه بیوریتم رانندگان با نوع حادثه بررسی شد.
Results
یافته های مطالعه نشان داد که فراوانی حوادث در روز چهارشنبه، در گروه مردان و همچنین در حوادث برون شهری بیشتر بود. در بیش از نیمی از حوادث، راننده مقصر بود. وسایل نقلیه ی سواری بیشترین فراوانی تصادفات را داشتند. بیشترین وسیله ی نقلیه ی درگیر در تصادفات، موتورسیکلت بود. شهرستان های کرمان و رفسنجان بیشترین تصادفات را داشتند. بیشتر تصادفات در طول روز، خردادماه و در گروه سنی 21تا28 سال اتفاق افتاده بود. بیشترین نحوه ی وقوع به صورت برخورد دو وسیله ی نقلیه بود. وسایل نقلیه با رنگ مشکی و سفید و همچنین وسایل نقلیه با رنگ تیره، بیشترین تصادفات را داشتند. متغیر ماه حادثه بر نوع حادثه تاثیر داشت و در فصل زمستان به طور معنی داری تعداد فوت ها بیشتر بود. در میان وضعیت سیکل های چهارگانه ی بیوریتم رانندگان، وضعیت سیکل جسمی بر نوع حوادث تاثیر داشت و در روزهای بحرانی سیکل جسمی، به طور معنی داری تعداد فوت ها بیشتر بود
Conclusion
براساس نتایج بدست آمده، متغیرهای ماه حادثه، وضعیت سیکل جسمی و وضعیت دشارژ کامل سیکل شهودی رانندگان بر نوع حادثه تأثیر داشتند و به طور معناداری تعداد موارد فوت در زمستان و در وضعیت بحرانی سیکل جسمی و در وضعیت دشارژ کامل سیکل شهودی بیشتر بود. به طوری که با تعدیل اثر سن و جنس و وضعیت سیکل های بیوریتم و وضعیت دشارژ کامل سیکل ها مشخص گردید که سیکل جسمی بر شانس فوت پس از حادثه تأثیر معنی دار داشت و شانس مرگ در رانندگانی که در فاز بحرانی نزولی سیکل جسمی بوده اند سه برابر رانندگانی هست که در فاز نرمال سیکل جسمی بوده اند. بعضی مطالعات نتایج هم سو و بعضی نتایج متناقضی با نتایج مطالعه ی حاضر داشتند که تفاوت حجم نمونه و روش های تجزیه و تحلیل آماری می تواند از علل تفاوت در نتایج مطالعات باشد.
Key Words
بیوریتم، حادثه، وسایل نقلیه، رانندگان،سیکل، بحران
Comments (0)
Post a comment
Post comment is closed by admin.