بررسی ارتباط وضعیت سیکلهای بیوریتم با نوع حوادث ترافيكي در استان كرمان در سالهای 96- 1394
کد: G-1017
نویسندگان: سمیه مرادی بن توت ℗, ویدا سادات انوشه ©, غلامحسین حلوانی
زمان بندی: زمان بندی نشده!
دانلود: دانلود پوستر
خلاصه مقاله:
مقدمه
سالانه در دنيا افراد زيادي در اثر سوانح جادهاي جان خود را از دست ميدهند و یا دچار صدمات جبرانناپذيري می شوند. نظریه ی بيوريتم يكي از موضوعات نوین در زمينه ی علل و عوامل خطاي انساني است. لذا این مطالعه با هدف تعيين ارتباط وضعیت سیکل های بیوریتم با نوع حوادث ترافیکی طراحی و اجرا شد.
مواد و روشها
این مطالعه از نوع توصيفي به صورت مقطعی و کاربردی است. نمونه¬ها شامل 150راننده ی مجروح و 150 راننده ی فوت شده در صحنه ی تصادف بودند که به روش تصادفی ساده از میان تصادفات رخ داده در بازه ی سالهای 96-1394در استان کرمان انتخاب شدند. هماهنگی های لازم با دانشگاه علوم پزشکی یزد و پلیس راه و اداره ی ثبت احوال استان کرمان انجام شد. کد اخلاق اخذ شد. اطلاعات از طریق پایگاه داده ی پلیس راه استان کرمان استخراج و در نرم افزار Natural Biorhythms 3.04 وارد شد. وضعیت سیکلها و وضعیت دشارژ کامل سیکلهای چهارگانه بیوریتم رانندگان مشخص شد. سپس اطلاعات حاصل از این نرم افزار وارد نرم افزار SPSS ورژن 21 شد. ارتباط وضعیت سیکلها و وضعیت دشارژ کامل سیکلهای چهارگانه بیوریتم رانندگان با نوع حادثه بررسی شد.
یافتهها
یافته های مطالعه نشان داد که فراوانی حوادث در روز چهارشنبه، در گروه مردان و همچنین در حوادث برون شهری بیشتر بود. در بیش از نیمی از حوادث، راننده مقصر بود. وسایل نقلیه ی سواری بیشترین فراوانی تصادفات را داشتند. بیشترین وسیله ی نقلیه ی درگیر در تصادفات، موتورسیکلت بود. شهرستان های کرمان و رفسنجان بیشترین تصادفات را داشتند. بیشتر تصادفات در طول روز، خردادماه و در گروه سنی 21تا28 سال اتفاق افتاده بود. بیشترین نحوه ی وقوع به صورت برخورد دو وسیله ی نقلیه بود. وسایل نقلیه با رنگ مشکی و سفید و همچنین وسایل نقلیه با رنگ تیره، بیشترین تصادفات را داشتند. متغیر ماه حادثه بر نوع حادثه تاثیر داشت و در فصل زمستان به طور معنی داری تعداد فوت ها بیشتر بود. در میان وضعیت سیکل های چهارگانه ی بیوریتم رانندگان، وضعیت سیکل جسمی بر نوع حوادث تاثیر داشت و در روزهای بحرانی سیکل جسمی، به طور معنی داری تعداد فوت ها بیشتر بود
نتیجهگیری
براساس نتایج بدست آمده، متغیرهای ماه حادثه، وضعیت سیکل جسمی و وضعیت دشارژ کامل سیکل شهودی رانندگان بر نوع حادثه تأثیر داشتند و به طور معناداری تعداد موارد فوت در زمستان و در وضعیت بحرانی سیکل جسمی و در وضعیت دشارژ کامل سیکل شهودی بیشتر بود. به طوری که با تعدیل اثر سن و جنس و وضعیت سیکل های بیوریتم و وضعیت دشارژ کامل سیکل ها مشخص گردید که سیکل جسمی بر شانس فوت پس از حادثه تأثیر معنی دار داشت و شانس مرگ در رانندگانی که در فاز بحرانی نزولی سیکل جسمی بوده اند سه برابر رانندگانی هست که در فاز نرمال سیکل جسمی بوده اند. بعضی مطالعات نتایج هم سو و بعضی نتایج متناقضی با نتایج مطالعه ی حاضر داشتند که تفاوت حجم نمونه و روش های تجزیه و تحلیل آماری می تواند از علل تفاوت در نتایج مطالعات باشد.
واژگان کلیدی
بیوریتم، حادثه، وسایل نقلیه، رانندگان،سیکل، بحران
دیدگاه ها (0)
ارسال یک دیدگاه
ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.