Validity and Reliability of the Persian Version of the User Engagement Scale (UES)
Code: G-1186
Authors: رهاصیدی ℗, اعظم ملکی ©, مهناز صارمی
Schedule: Not Scheduled!
Download: Download Poster
Abstract:
Introduction
در تعامل انسان- ماشین، پایبندی کاربر یکی از اجزاء مهم تعامل می¬باشد که ویژگی¬های مختلف کاربر مانند توجه، علاقه¬مندی، کنجکاوی و انگیزه وی را نشان می¬دهد. پایبندی کاربر بیان می¬کند که برنامه¬ها چطور و چگونه مردم را به سمت استفاده از خودشان جذب می¬کنند. روش¬های متعددی برای اندازه¬گیری پایبندی کاربر مانند معیارهای رفتاری، تکنیک¬های نوروفیزیولوژیک و خودگزارشی، وجود دارد. پرسشنامه مقیاس پایبندی کاربر (User Engagement Scale) دارای چهار زیرمقیاس توجه متمرکز، احساس مثبت، جاذبه زیبایی شناختی و پایداری بوده و برای ارزیابی میزان پایبندی کاربر در محیط¬های مختلف دیجیتال استفاده می¬شود. با توجه به عدم وجود پرسشنامه به روز و کارآمد برای ارزیابی میزان پایبندی کاربر در محیط¬های مختلف دیجیتال به زبان فارسی، این مطالعه با هدف ترجمه نسخه بلند انگلیسی پرسشنامه مقیاس پایبندی کاربر به فارسی، بومیسازی و بررسی ویژگی¬های روانسنجی آ¬ن ¬انجام شد.
Methods and Materials / Case Report
تحقیق حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع روش¬شناختی می¬باشد. طبق گلایدلاینهای استاندارد، پس از کسب اجازه از طراح اصلی پرسشنامه، نسخه بلند آن با 31 آیتم با روش Forward-backward به فارسی ترجمه و سپس بررسی روایی و پایایی نسخه¬ی فارسی پرسشنامه¬ی پایبندی کاربر انجام شد. جامعه¬ی هدف، افراد با ملیت ایرانی و نمونه¬ مورد بررسی، ده متخصص ارگونومی و 300نفر از کاربران فضای دیجیتال بود. روایی محتوایی پرسشنامه توسط تیم ده نفری خبرگان مورد بررسی قرار گرفت. در روایی محتوایی کیفی، ارزیابی بکارگیری صحیح کلمات و قواعد زبان فارسی انجام و مواردی بر اساس بازخورد افراد اصلاح شدند. در روایی محتوایی کمی، مرتبط بودن، شفافیت و سادگی پرسش شده و شاخص روایی محتوایی محاسبه شد. نسبت روایی محتوایی با محاسبه پاسخ افراد به ضرورت سؤال انجام شد. در روایی صوری، واضح و قابل فهم بودن و سادگی سؤالات توسط 30 نفر ارزیابی شد. از آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون طبقهای جهت ارزیابی ثبات درونی و تکرارپذیری آزمون- بازآزمون با یک هفته فاصله زمانی استفاده گردید. تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 21 انجام و مقادیر P کمتر از 05/0 معنادار درنظر گرفته شد. تمامی مراحل مطالعه طبق موازین اخلاقی اجرا گردید.
Results
نسخهی فارسی پرسشنامه مقیاس پایبندی کاربر، روایی محتوایی خوبی را نشان داد. در قسمت کیفی، تناسب محتوا با فرهنگ ایرانیان تأیید شد. در 4 سؤال تعدادی اصلاحات بمنظور کاربرد صحیح کلمات و افزایش شفافیت انجام شد. شاخص روایی محتوایی از 78/0 تا 00/1 و نسبت روایی محتوایی از 64/0 تا 00/1 بود. در روایی صوری از منظر شرکتکنندگان اصلاحاتی نیاز نبود. آلفای کرونباخ برابر 757/0 و تکرارپذیری آزمون- بازآزمون برابر 733/0 به دست آمده که هر دو رضایتبخش بودند.
Conclusion
نسخهی فارسی پرسشنامه مقیاس پایبندی کاربر، ابزاری معتبر و پایا برای بررسی میزان پایبندی و تعهد کاربران در سیستمهای تعاملی است و استفاده از آن در جمعیتهای فارسی زبان توصیه میشود.
Key Words
پرسشنامه پایبندی کاربر، روایی، پایایی، زبان فارسی
Comments (0)
Post a comment
Post comment is closed by admin.