Development and Application of a Questionnaire on Knowledge, Attitude, and Behavior Toward Ergonomics in Dental Students

سیده هستی ساداتی © ℗, نفیسه بصیری, یداله محرابی, محتشم غفاری, مهناز صارمی

Development and Application of a Questionnaire on Knowledge, Attitude, and Behavior Toward Ergonomics in Dental Students

Code: G-1162

Authors: سیده هستی ساداتی © ℗, نفیسه بصیری, یداله محرابی, محتشم غفاری, مهناز صارمی

Schedule: Not Scheduled!

Tag:

Download: Download Poster

Abstract:

Introduction

از نقطه نظر ارگونومیکی، حرفه دندان پزشکی به عنوان یکی از پرچالش‌ترین مشاغل شناخته شده است. این مشکل را می‌توان به عدم آگاهی از اصول ارگونومی و یا به دلیل عدم رعایت و بکارگیری این اصول توسط دندان‌پزشکان نسبت داد. عدم آگاهی و عدم پایبندی به این اصول پیامدهای جبران ناپذیری مانند اختلالات اسکلتی-عضلانی، کاهش بهره‌‌وری، فرسودگی شغلی و بازنشستگی پیش از موعد را به دنبال دارد. با توجه به اینکه در مرور مطالعات، پرسشنامه جامعی در این زمینه یافت نشد، هدف از مطالعه حاضر طراحی پرسشنامه و ارزیابی میزان آگاهی، نگرش و رفتار مرتبط با ارگونومی در دانشجویان دندانپزشکی بود.

Methods and Materials / Case Report

این مطالعه‌ی توصیفی-کاربردی در دو فاز انجام شد: طراحی پرسشنامه؛ اجرا و تحلیل پرسشنامه. در فاز اول پس از بررسی جامع متون داخلی و خارجی، ریسک فاکتورهای ارگونومیکی مرتبط با شغل دندانپزشکی جمع آوری شدند. سپس بااستفاده از نظرات متخصصان گروه، پرسشنامه طراحی شد و روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفت. تعیین همسانی درونی پرسشنامه نیزتوسط آلفای کرونباخ صورت گرفت. در فاز دوم، پرسشنامه از طریق شبکه‌های اجتماعی در اختیار دانشجویان دانشجویان دندانپزشکی قرار گرفت. ارتباط بین نمرات کلی پرسشنامه به وسیله‌ی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی بررسی شد. تمام تحلیل‌ها به کمک نرم افزار SPSS و R انجام شد.

Results

پرسشنامه‌ نهایی شامل 34 سوال در سه بخش آگاهی(12سوال)، نگرش(10سوال) و رفتار(12سوال) بود. به طور کلی 259 نفر (107مرد و 152 زن) به پرسشنامه پاسخ دادند. شاخص روایی محتوایی، نسبت روایی محتوایی به ترتیب بالاتر از 0/79 و بیشتر و مساوی 0/78 بدست آمد. همچنین میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه در بخش نگرش و رفتار، به ترتیب برابر 0/8 و 0/61 بدست آمد. ضریب همبستگی درون گروهی، در سه بخش آگاهی، نگرش و رفتار به ترتیب 0/90(p کوچکتر از 0/001)، 0/80(p کوچکتر از 0/001) و 0/89 (p کوچکتر از 0/001) بود. بر اساس نتایج بدست آمده از پرسشنامه، نگرش اثر معنی ‌داری روی رفتار دارد (p کوچکتر از 0/001). به این ترتیب، به ازای هر یک واحد افزایش در نگرش، نمرات رفتار به طور میانگین 0/2 افزایش داشته است (0/002=p). اثر آگاهی روی رفتار معنی دار نبود (0/234=p). همچنین اثر تعدیل شده‌ی آموزش ارگونومی روی رفتار معنی دار بود (p کوچکتر از 0/001). این بدان معناست که کسانی که آموزش ارگونومی دیدند نسبت به کسانی که آموزش ارگونومی ندیدند، به طور میانگین 2/10 واحد نمره ی رفتار بالاتری دارند.

Conclusion

یافته های این مطالعه، وضعیت متوسط آگاهی، و مناسب نگرش و رفتار دانشجویان دندانپزشکی را در خصوص ارگونومی شغلی نشان میدهد. علاوه براین، یافته ها نشان داد که ظاهرا نگرش نسبت به آگاهی، اثرگذاری مهمتر و قوی تری بر رفتار داشته است. همچنین آموزش ارگونومی موجب اثرگذاری معنی‌داری آگاهی و نگرش بر رفتار میشود. این یافته ها، اهمیت بهبود آموزشهای ارگونومی به دانشجویان و ارتقاء و به روز رسانی پروتکل های آموزش ارگونومی به دانشجویان دندانپزشیکی را نشان میدهد.

Key Words

آگاهی، نگرش، رفتار، دانشجویان دندانپزشکی، ارگونومی

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.