Ergonomics in library chair design and selection: A review of current status and requirements/criteria
Code: G-1150
Authors: شبنم مقدم منش ℗, مهناز صارمی, اعظم ملکی ©
Schedule: Not Scheduled!
Download: Download Poster
Abstract:
Introduction
در محیطهای آموزش و یادگیری مانند کتابخانهها بنا به ساعات طولانی پوسچر نشسته افراد، صندلی جزء ضروری مؤثر در راحتی، سلامتی و عملکرد مراجعهکنندگان است. درنظر نگرفتن ملاحظات ارگونومی هنگام طراحی و انتخاب صندلی میتواند منجر به عدم تطابق با ابعاد آنتروپومتریک کاربران، ناراحتی، وضعیت نشستن نامناسب و درنتیجه، اختلالات اسکلتی- عضلانی شود. این مطالعه با هدف مرور مطالعات پیشین جهت بررسی وضعیت صندلی کتابخانهها از نظر رضایت، راحتی و انطباق با ابعاد آنتروپومتری کاربران و پیشنهاد مجموعهای از الزاماتِ طراحی و انتخاب صندلی ارگونومیک برای کتابخانهها انجام گردید.
Methods and Materials / Case Report
بررسی متون با پیروی از دستورالعمل PRISMA در چهار مرحله شامل شناسایی، غربالگری، بررسی صلاحیت و گنجاندن انجام شد. در مرحله شناسایی، جستجوی مقالات، کتابها، راهنماها، استانداردها و دستورالعملها در زمینهی جنبههای ارگونومی صندلی کتابخانه، با استفاده از پایگاههای دادهScience Direct ،Pub Med ، Google Scholar و موتور جستجوی Google و فرمولسازی با عملگرهای جستوجو (AND/ OR) برای واژگان کلیدیErgonomics ،Ergonomic ،Library ،Chair ، Furniture توسط دو محقق بهطور مجزا انجام شد. جستوجو با استفاده از اعمال فیلتر برای منابع منتشر شده انگلیسی در سالهای 2010 تا 2024 محدود شد. در مرحلهی غربالگری عناوین و چکیده منابع طبق معیارهای ورود بررسی و منابع نامرتبط و با کیفیت پایین حذف شدند. سپس بهمنظور بررسی صلاحیت، متن کامل منابع باقی مانده براساس معیارهای مرتبط بودن و کیفیت ارزیابی شد. منابع مقالات مرتبط نیز بهطور دستی جستجو شدند. گام آخر شامل استخراج دادهها از منابع منتخب و ترکیب و تحلیل موضوعی آنها بود.
Results
نتیجه جستجو پس از حذف مطالعات تکراری یا غیرمرتبط منتهی به 86 منبع شد که پس از بررسی چکیده یا در صورت نیاز کل متن، در نهایت 16 مطالعه مرور شد. مرور مطالعات، عموماً عدم تطابق بین ابعاد آنتروپومتری کاربران و ابعاد صندلیها و همچنین سطح پایین رضایت و سطح بالای اختلالات اسکلتی- عضلانی را بین کاربران کتابخانه نشان داد. بررسی منابع نشان داد که استانداردهای ارگونومیک برای صندلی محیطهای یادگیری مانند کتابخانه بر اساس اصول آنتروپومتری، بیومکانیک و راحتی است. ملاحظات آنتروپومتری مبنایی برای تعیین ابعاد و تنظیمات بهینهی صندلی مانند ارتفاع، پهنا، عمق و زاویهی نشیمنگاه و تکیهگاه فراهم میسازند. ملاحظات بیومکانیک برای ارزیابی وضعیت بدنی، عواملی مانند همراستایی ستون فقرات، شیب لگن، انحنای کمر و زوایای مفاصل را مدنظر قرار میدهد. ملاحظات راحتی مربوط به احساس ذهنی کاربران است که برآیند توجه به ملاحظات قبلی و ملاحظات استفاده از مواد باکیفیت، جنس، رنگ و ظاهر مناسب صندلی است.
Conclusion
براساس جمعبندی متون، صندلی «ارگونومیک» دارای قابلیت تنظیم ارتفاع، تکیهگاه پشتی، کمری و بازویی است. بدین ترتیب، ضمن تناسب با آنتروپومتری کاربران متفاوت، با حفظ وضعیت طبیعی بدن، فشار وارد بر اندامها و بهویژه دیسکهای بینمهرهای کاهش مییابد. طراحی و انتخاب صندلی ارگونومیک، نقش مهمی در اصلاح وضعیت نشستن و در نتیجه پیشگیری و کاهش اختلالات اسکلتی- عضلانی و نیز بهبود محیط یادگیری و تجربهِی کاربری در کتابخانهها دارد. این مطالعه ضرورت تحقیق و اقدام بیشتر در این زمینه را در مطالعات آینده نشان میدهد. امید است که یافتههای این مطالعه، به آگاهسازی مسئولین و مدیران کتابخانهها و پیشرفت دانش ارگونومی در طراحی صندلی کتابخانهها کمک کند.
Key Words
کتابخانه، صندلی، ارگونومی
Comments (0)
Post a comment
Post comment is closed by admin.